Centrum Kultury Zamek

Klaudia Hartung-Wójciak | all my dead sweethearts


SERIA LAMENTACYJNYCH UTWORÓW PERFORMATYWNYCH

all my dead sweethearts” – to seria lamentacyjnych utwórów performatywnych na skargi, zawodzenia, narzekania, afektywne żądania i tęsknotę. To namiętna praktyka polityczności głosu w całym spektrum jego akustycznych i cielesnych możliwości. Partytury poszczególnych performansów, powstały na podstawie wywiadów przeprowadzonych z osobami mieszkającymi w Poznaniu i Emilii-Romanii (Włochy) w 2024 roku. Balansując między realnym a wyobrażonym, dokumentalnym a melodramatycznym „all my dead sweethearts” stanowi zapis obsesyjnej potrzeby opłakiwania i bycia opłakiwanym, a także namiętnego powtarzania zasłyszanej skargi i wspólnej tęsknoty.

Lament jest głosem słabych, wypowiedzeniem skargi, żalu, oczekiwań i tęsknoty, balansuje on między indywidualnym a społecznym. Jego siłą jest inicjowanie nietypowych form solidarności i osobliwych wspólnot. Żałosny język może wydawać się bezcelowy, czy też fetyszyzujący, to, co utracone. Może też być destrukcyjny, a emocjonalne zaangażowanie inicjatorki lamentu (osób inicjujących lament) wątpliwe merytorycznie. W historii znajdziemy jednak kobiece lamenty, stanowiące zagrożenie dla ładu społecznego, efektywne i wywrotowe, m.in. greckie goos, XVI-wieczna kobieca sztuka lamentacyjna w Irlandii, lament Orfeusza, śmierć Doroty z Nowego Targu, śmierć Mahsy Amini i wywołane nią masowe protesty w Iranie.

Czym może być dziś współczesny lament? Dlaczego szczególnie teraz potrzebujemy reanimacji sztuki lamentacyjnej? Dlaczego należy lamentować zawsze i wszędzie?

CZAS I MIEJSCA EMISJI

g. 17.30 | all my dead sweethearts II

III piętro CK ZAMEK (zbiórka przy windzie)

czas trwania: 20 minut


g. 18.30 | all my dead sweethearts I, III, IV

Dziedziniec Różany, Sień Przejazdowa

czas trwania:  60 minut

REALIZACJA

koncept, reżyseria, performans: Klaudia Hartung-Wójciak
współpraca researchowa, performans: Małgorzata Biela
kostium, performans: Hanka Podraza
reżyseria światła, performans: Jędrzej Jęcikowski
muzyka: Piotr Peszat, Hildegarda z Bingen
​kozioł biały, kozioł czarny, performans: Olga Lauba
shake i drżenie: Weronika Podkowska
performans: Puma Penelopa
współpraca produkcyjno-artystyczna, performans: Michał Surówka
chór: Brygida Sawicka-Stępińska, Kamila Tracewska-Mikołajczak, Karolina Piesik
współpraca produkcyjno-artystyczna i kuratorska: Jagna Domżalska, Kamil Mizgala
współpraca researchowo-artystyczna i terenowa: Jakub Hartung-Wójciak
konsultacja językowa: Alicja Kozłowska
produkcja: Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
wideo: Krystian Daszkowski, Igor Jan Zieliński

_________________________
tekst alternatywny:
Grafika na podstawie fotografii ukazującej siedzącą na ziemi osobę w długich włosach, patrzącą w kierunku widza. Zdjęcie wykonane od góry, prześwietlona twarz. Po prawej stronie od postacie leży na plecach martwa wrona siwa. Wokół noc. Na fotografię nałożone jasnoróżowe napisy: „KLAUDIA HARTUNG-WÓJCIAK”, poniżej czcionką przypominającą gotycką „all my dead sweethearts”, i znów prostym fontem „seria lamentacyjnych utworów performatywnych”.

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy