ANDREI LOGINOV - "CHAROMUSHKI ODYSSEY 1930-2023" - wernisaż
- TypSztuki wizualne
- MiejsceGaleria Fotografii pf
- Godzina g. 19
- Data 20.09.2023
- Cena 7
Widmowa podróż w
czasie: „Charomushki Odyssey” Andreia Loginova
Najciekawsze podróże w czasie zazwyczaj
zdarzają się przez przypadek. Taka właśnie przygoda przytrafiła się Andreiowi
Loginovowi, któremu powierzono historię opuszczonego domu fotografa w białoruskiej
wiosce. Wyobraźmy sobie wieś, w której życie toczy się wokół kołchozu, a młode
pokolenie przeniosło się do miasta w poszukiwaniu lepszego życia. Mimo to
niektórzy mieszkańcy wciąż pamiętają wizyty u fotografa w dolinie. To właśnie
tam, w dzieciństwie robiono im zdjęcia z członkami rodziny, odświętnie
ubranymi na tę specjalną okazję. Mieszkańcy opowiedzieli Andriejowi Loginovowi o
aurze dziwności, jaką odczuwali podczas uwieczniania swoich fizjonomii, wskazując
mu drogę do zniszczonego, opuszczonego domu fotografa. Artysta odnalazł go
pośród szybko rosnącego lasu z kilkoma starymi drzewami owocowymi.
Dach domu był już częściowo
zawalony, lecz pod łóżkiem fotografa Andrei Loginov znalazł prawdziwy skarb:
kilka pudeł szklanych negatywów i tło do zdjęć krajobrazowych. Niektóre z
negatywów pozostały nienaruszone, inne były połamane lub spleśniałe z powodu
wilgoci, która przeniknęła do domu. Fotograf pracował od lat 30. do 50.
ubiegłego wieku. Z czasem twarze i sylwetki fotografowanych osób stały się
zamazane i niewyraźne; wydawały się znikać lub – wręcz przeciwnie – pojawiać
się jak duchy. Szklane negatywy przedstawiają wieśniaków pozujących na tle
malowanego krajobrazu. Wszyscy mają poważny wyraz twarzy, jakby wiedzieli, że
przechodzą do historii.
Andrei Loginov dotknął zatem
historii tej białoruskiej wioski, dosłownie trzymał ją w rękach. Stał się
odkrywcą, podróżnikiem w czasie, który połączył przeszłość z teraźniejszością.
Projekt nazwał „Charomushki Odyssey”, podkreślając widmowy aspekt swojej pracy.
Projekt składa się z trzech
elementów pochodzących z różnych warstw czasowych: starych szklanych negatywów,
krajobrazowego tła fotograficznego i nowo wykonanych czarno-białych fotografii.
Po uratowaniu wszystkich tych cennych przedmiotów z warsztatu fotograficznego,
Andrei Loginov zaczął fotografować dzisiejszych mieszkańców wioski z użyciem
odnalezionego malowanego tła z motywem pejzażu. Z empatią słuchał ich opowieści
i coraz lepiej poznawał historię wioski.
W kontekście „Charomushki
Odyssey” Andreia Loginova oba te elementy – nowe fotografie oraz relikty
znalezione w opuszczonym domu – są równie istotne. Materialność szklanych
negatywów i fotograficzne tło przywołują wspomnienia, które pobudzają
wyobraźnię odbiorców. Projekt stawia pytania o makrohistorię i przesunięcia
granic (wieś należała do Polski przed II wojną światową), a także o
mikrohistorię mieszkańców tej wsi – kiedy zakład fotograficzny działał tak samo
jak dziś.
W ten sposób „Charomushki
Odyssey” opowiada wizualną historię losów mieszkańców konkretnej wsi (od czasu
wykonania historycznych zdjęć obszar ten doświadczył kolektywizacji, II wojny
światowej, Związku Radzieckiego, reżimu Łukaszenki). Ta trudna historia
znajduje odzwierciedlenie w twarzach ludzi stojących przed kamerą: ich
losy są jednak uniwersalizowane na tle wydarzeń historycznych i współczesnych.
Materialność starych fotografii, szklane negatywy i fotograficzne tło, są
również centralnymi aktorami nie-ludzkimi: sama ich obecność opowiada historię
bez słów.
Andrei Loginov, odkrywca
opuszczonego domu fotografa, kontynuował pracę fotograficzną z dzisiejszymi
mieszkańcami wioski. Odbył podróż w czasie, w którą teraz zabiera także nas –
odbiorców i odbiorczynie projektu. Artysta wcielił się w rolę wiejskiego
fotografa i kontynuował jego zadanie. Za pomocą środków fotograficznych
zapętlił czas: współcześni ludzie są fotografowani na odnalezionym malowanym
tle z pejzażem, jakby zajmowali miejsca tych, którzy pozowali w latach 1930‒1950.
Marta Smolińska - kuratorka wystawy
ANDREI LOGINOV - (1975) artysta urodzony na Białorusi
(Mińsk), ukończył liceum plastyczne w Mińsku oraz Akademię
Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Od 2005 roku mieszka i pracuje
w Berlinie. Jako twórca sięga po różne media: fotografię,
rzeźbę oraz art video. W szczególny sposób łączy fotografię i
rzeźbą tworząc nowy wymiar „rzeźby fotogenetycznej”. W swojej
twórczości porusza również tematy odnoszące się do historii i
teraźniejszości.
www.andreiloginov.com
---
Czarno-biała
fotografia przedstawia krzesło stojące na ziemi porośniętej trawą. Za
krzesłem rozwieszone jest stare tło fotograficzne z namalowanymi
drzewami, wodą i rozmytymi górami na horyzoncie.