Centrum Kultury Zamek

Piotr C. Kowalski


Artysta urodzony w 1951 roku w Mieszkowie koło Jarocina. Dyplom z malarstwa w pracowni profesora Stanisława Teisseyre’a w PWSSP w Poznaniu uzyskał w 1978 roku. W latach 1993–1999 był dziekanem Wydziału Edukacji Artystycznej PWSSP w Poznaniu. Od 2000 do 2015 roku prowadził studencką galerię „Na Polskiej” w Poznaniu. Kurator I, II i III Kolekcji ASP w Poznaniu w latach 2003–2005. Obecnie prowadzi Pracownie Malarskie na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz w ASP we Wrocławiu. Autor cykli obrazów realizowanych bezpośrednio w naturze pt. „Żywa natura – Martwa natura”, oraz obrazów Przejezdnych i Przejściowych będących zapisem życia miasta i powstających przy współudziale innych ludzi. Od 2004 roku wspólnie z Joanną Janiak realizuje cykle „Megabajty malowania” i „Obrazy mroźne”.

Autor cykli obrazów realizowanych bezpośrednio w naturze pt. „Żywa Natura” m.in.:

obrazów smacznych, bardzo smacznych i niesmacznych,
obrazów przejściowych, przejezdnych i przelotnych,
obrazów granicznych, przygranicznych i zagranicznych
,
obrazów grzecznych i grzesznych czyli niegrzecznych,
obrazów przerżniętych oraz jeszcze nie przerżniętych
,
obrazów malowanych w pełnym słońcu, w cieniu, bez cienia i bez cienia wątpliwości,
obrazów malowanych w schroniskach, na szlaku i takich, które szlag by trafił
,
obrazów malowanych bez ram, w ramach i w ramach przyjaźni,
obrazów malowanych na sztaludze, pod sztalugą i obok sztalugi
,
obrazów malowanych na wysokim i na niskim poziomie (Giewont i kopalnia miedzi Lubin),
obrazów malowanych w pionie, w poziomie i na odpowiednim poziomie
,
obrazów malowanych na ogniu,
obrazów malowanych na gazie, co prawda niewielkim, ale jednak
,
obrazów podwędzonych,
obrazów malowanych szybko oraz bardzo szybko
,
obrazów malowanych wolno i takich, których zdawać by się mogło że nie wolno ich malować,
obrazów malowanych w Poznaniu, dla Poznania i niedopoznania.

www.piotrc.kowalski.pl

--

Na zdjęciu widać artystę, który siedzi na ławce z nogami położonymi na stole. To jego buty są na pierwszym planie. Na podeszwach jest napis: Kowalski Original. W tle widać twarz rezydenta, ma na sobie okulary przeciwsłoneczne, a ręce ma założone za głowę.

PROJEKT OBRAZ PRZEJŚCIOWY ZAMKU \ styczeń – sierpień 2017


Moje pierwsze dzieła z cyklu „Obrazów przejściowych” powstały w latach 1998 i 1999. Miało to miejsce na klatce schodowej, w kamienicy przy ul. Granicznej 13 w Poznaniu, na przejściu granicznym Słubice – Frankfurt nad Odrą, na moście Św. Benezeta w Awinionie oraz w Pałacu Cavanis i na Placu Św. Marka w Wenecji.

Metoda realizacji tych prac jest szalenie prosta. W wybranych przeze mnie miejscach przyklejałem taśmą scotch płótna lniane lub bawełniane, zagruntowane na biało bezpośrednio na chodnikach lub schodach. Na tych rozłożonych płótnach (205 x 60 cm) w ciągu kilku godzin lub dni rejestrował się na zasadzie frotażu ślad danego miejsca przy pomocy pyłu i kurzu a wykonawcami (autorami) byli przypadkowi ludzie tam przechodzący.

Ślady pozostawione na tych płótnach raz były mocniejsze innym razem słabsze w zależności od tego, ile osób po nich przeszło, ale zawsze to były ślady autentyczne.

Od tamtego czasu zrealizowałem w ten sposób lub też Inni zrealizowali kilkaset obrazów, począwszy od Tokio, przez całą niemal Europę po Nowy Jork.

W ubiegłym roku, realizując „Obrazy przejściowe” podjąłem problem niedawnej historii.

Jak było ‒ jak jest. Szukałem, znajdowałem i odbijałem pokrywy kanalizacyjne w wielu miastach. Autentyczne ślady naszej przeszłości i teraźniejszości: we Wrocławiu – Breslau, w Szczecinie – Stettin, w Gdańsku – Danzig, w Zielonej Górze – Grunberg, a we Lwowie – Lviv.

Pokrywy te w dalszym ciągu znajdują się w tych miastach i przypominają o dziejącej się historii.

Poznański Zamek Cesarski jest jednym z takich artefaktów historycznych. Dlatego w tym roku postanowiłem się zmierzyć w ten właśnie sposób z naszym Zamkiem. Chciałbym aby ten ważny świadek historii XX wieku stał się bohaterem mojej najnowszej realizacji. Chciałbym zarejestrować dialog przeszłości z teraźniejszością.

Praca będzie składała się z co najmniej kilkunastu obrazów, które złączę ze sobą w jeden duży obraz. Powstanie w ten sposób rzut Zamku widziany z góry. Płótna kładzione w holu, na korytarzach, w windzie, w kawiarni, i na schodach staną się WIELKIM OBRAZEM PRZEJŚCIOWYM ZAMKU 2017 roku.

(…) Sztuka Piotra C. Kowalskiego jest zaskakująca, przewrotna, bezczelna i … zabawna. Pod pozorem poprawności (jego obrazy „tworzą się” na klasycznie zagruntowanym płótnie, które potem naciąga na ramę), kryje się dadaistyczna kpina, nonsens, chaos i zupełna dowolność. Jego ulubionym mottem jest zdanie surrealisty Maxa Ernsta: „Obrazy można malować wszystkim, również farbami”.

[Fragment tekstu Joanny Janiak pt. „Creatio ex nihilo” z 2009 roku, który został opublikowany w katalogu „Obrazy uniwersalne, lokalne i domowe”, wydanym przez MCSW „Elektrownia” w Radomiu].


Wydarzenia, które odbyły się w ramach rezydencji:
13.02.
SPOTKANIE Z REZYDENTEM
11-14.07.
WARSZTATY I WARSZMAMY - warsztaty dla rodzin
23.06.-23.07.
OBRAZ PRZEJŚCIOWY ‒ ZAMEK - wystawa
25.06.
AUTORSKIE OPROWADZANIE PO WYSTAWIE

 




Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy