
„TO WRÓCI. PRZESZŁOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ PANDEMII” Debata IV: Edukacja i pandemia.
-
TypLiteratura
-
MiejsceCentrum Kultury ZAMEK
-
Godzina g. 18
-
Data 17.02.2021
Paneliści: Maciej Duda, Agnieszka Jankowiak-Maik, Bartek Lis, Agata Skórzyńska.
Prowadzenie: Joanna B. Bednarek, Przemysław Czapliński
Spotkanie on-line /do zobaczenia na fb ck zamek i zamek czyta
Organizatorzy: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, Centrum Humanistyki Otwartej UAM, CK ZAMEK
Dotychczasowe trzy debaty z cyklu „To wróci” – poświęcone kolejno miastu, demokracji, gospodarce – wskazywały, że pandemia jest zarazem niepotrzebna i konieczna. Niepotrzebna, bo problemy, o których rozmawiamy, są dłużej i mocniej osadzone w rzeczywistości niż koronawirus. Konieczna – bo wyostrzyła wszystkie owe kłopotliwe kwestie. Niemal roczne doświadczenia pozwalają stwierdzić, że jest tak także w przypadku edukacji.
Jej problemy uwidocznione przez pandemię wiązały się z (wielorakim) znikaniem. „Zniknęli” z lekcji online uczniowie wykluczeni cyfrowo, pochodzący z rodzin wielodzietnych i/lub o słabszym statusie ekonomicznym. Dyskurs opieki obejmował bezpieczeństwo fizyczne, zatem „zniknęła” kwestia psychicznego zdrowia uczniów i nauczycieli, studentów i wykładowców. Priorytetem systemu pozostawał transfer wiedzy, więc w niektórych szkołach z planu lekcji online „poznikały” lekcje wychowawcze (choć równolegle dyskutowano o społecznych skutkach zamknięcia szkół i uniwersytetów). W imię łagodzenia negatywnych skutków społecznych dotykających młode pokolenie z dyskusji o otwieraniu placówek „znikała” kwestia bezpieczeństwa nauczycieli. W dyskusji polityczno-medialnej edukacja okazywała się synonimem szkolnictwa, zatem z pola refleksji i troski „znikała” edukacja kulturowa, obywatelska, senioralna etc.
Pytanie nadrzędne brzmi: czy „zniknięcia”, które stały się widoczne w pandemii, znikną po jej ustaniu? Czy wynajdywane przez nauczycielki i nauczycieli, edukatorów i edukatorki, psycholożki i psychologów, aktywistów i aktywistki rozwiązania pozostaną doraźne? Czy przełożą się na systemowe korekty?
Maciej Duda – doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor Uniwersytetu Szczecińskiego, psychoterapeuta, trener antydyskruminacyjny. Autor monografii: „Polskie Bałkany” (2013), „Dogmat płci” (2016), „Emancypanci i emancypatorzy” (2017). Współredaktor trzech tomów raportu „Gender w podręcznikach” (2016) oraz redaktor antologii „Głosy sojuszników spraw kobiet” (2020). W latach 2014-2017 stypendysta NCN, w latach 2017-2020 stypendysta MNiSW. Członek redakcji „Czasu Kultury”. Członek Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej. Zawodowo łączy praktykę psychoterapeutyczną z pracą naukową i dydaktyczną.
Agnieszka Jankowiak-Maik - nauczycielka i aktywistka edukacyjna, znana w sieci jako “Babka od histy”. Laureatka XIV edycji Nagrody im. Ireny Sendlerowej “Za naprawianie świata”, redaktorka naczelna portali historycznych CiekawostkiHistoryczne.pl i TwojaHistoria.pl, organizatorka licznych akcji społecznych, działaczka na rzecz budowy społeczeństwa obywatelskiego, tutorka i trenerka Odysei Umysłu. Jedna z inicjatorek i promotorek Narady Obywatelskiej o Edukacji - największych konsultacji społecznych z zakresu edukacji po 1989 roku.
Bartek Lis – socjolog i badacz społeczny, animator kultury i edukator od 2017 roku związany z Centrum Praktyk Edukacyjnych w CK Zamek w Poznaniu. Od 2012 roku współpracownik Towarzystwa Inicjatyw Twórczych "ę" jako badacz, ewaluator i szkoleniowiec. Jako badacz, animator, ekspert i edukator współpracował z instytucjami publicznymi i pozarządowymi. Zajmuje się m.in. edukacją obywatelską, rozwojem publiczności, „senioralnej zależności”, wykorzystywaniem sztuki w edukacji i praktyce społecznej, udostępnianiem oferty instytucji kultury dla osób z niepełnosprawnościami. Autor książki „Gejowskie (nie)męskości. Normy płciowe a strategie tożsamościowe mężczyzn homoseksualnych” (2015).
Agata Skórzyńska – kulturoznawczyni, pracuje w Zakładzie Kulturowych Studiów Miejskich w Instytucie Kulturoznawstwa UAM, dyrektorka Instytutu Kulturoznawstwa UAM i wiceprezeska Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Autorka m.in. książki „Praxis i miasto. Ćwiczenie z kulturowych badań angażujących” (2017). Współredaktorka książek – m.in. „Edukacja kulturalna jako projekt publiczny?” (2012). Współtworzyła w Poznaniu Centrum Praktyk Edukacyjnych (przy CK Zamek) i założenia programu Bardzo Młoda Kultura. Obecnie współtworzy ogólnopolską sieć badawczą Społeczne Obiegi Wiedzy Akademickiej (SOWA), w ramach której kieruje projektem badawczym poświęconym praktykom uspołeczniania wiedzy z obszaru humanistyki i nauk społecznych
---Grafika - Plakat cyklu debat „To wróci. Przeszłość i przyszłość pandemii” Na ceglastym tle rozsypane, częściowo nieostre słowa pisane czarną czcionką różnej wielkości. W górnym, prawym rogu czarno-biały znak cyklu z tytułem, ograniczony od lewej pionową, czarną linią.