KONCERT FINAŁOWY REZYDENCJI "SONUS CASTELLI"
- TypRezydencje artystyczne
- MiejsceSala pod Zegarem
- Godzina g. 19
- Data 9.06.2016
REZYDENCI W REZYDENCJI 2016
Sebastian Dembski, projekt SONUS CASTELLI. TOŻSAMOŚĆ ROZEGRANA
Zamek nie jest statyczny – zmienia się w czasie. Od początku powstania
po czasy współczesne budynek ten był i jest świadkiem historii, przemian
społecznych i politycznych. Niejednokrotnie miał być świadectwem potęgi
swoich mieszkańców bądź jego zarządców. Projekt Sebastiana Dembskiego
zakłada, że architektura może odzwierciedlać tożsamość, a wręcz ją
kształtować. W całym spektrum pojmowania tożsamości kompozycja staje
się narzędziem do jej wychwycenia a architektura – materią, nad którą
się pracuje.
Potraktować bryłę jak dźwięk. Sonus Castelli na fortepian i taśmę to
pięcioczęściowy utwór opisujący dźwiękowo historię Zamku Cesarskiego w
Poznaniu poprzez dialog partii taśmowej (reprezentującej budynek zamku)
oraz partii fortepianowej (reprezentującej postacie związane z zamkiem).
W Sonus Castelli elementy Zamku Cesarskiego stają się notacją graficzną
dla partii taśmowej w partyturze. Korzystając z planów
architektonicznych, poszczególne struktury zostały nakreślone w skali
1:100, a ich wymiary zdefiniowane dźwiękowo w celu otrzymania
podstawowych parametrów muzycznych. Umieszczając konkretną strukturę na
partyturze otrzymujemy trzy podstawowe wartości opisujące ich charakter
dźwiękowy: interwał (wysokość struktury), czas (długość struktury) i
dynamikę (szerokość struktury). Powstałe „nuty” zostaną zaprezentowane
podczas wykonania Sonus Castelli w formie zaanimowanej partytury
graficznej.
fortepian: Jakub Królikowski magnetofony szpulowe: Sebastian Dembski
animacja partytury graficznej: Olga Beyga
W programie koncertu pętle taśmowe Sebastiana Dembskiego oraz
prawykonanie Sonus Castelli na fortepian i taśmę (2016) zrealizowanego w
ramach programu Rezydenci w Rezydencji 2016.
Sebastian Dembski - akustyk architektoniczny, autor
muzyki do filmów, spektakli oraz instalacji artystycznych. W swojej
pracy posługuje się magnetofonami szpulowymi, które poza funkcją
rejestrującą przyjmują rolę preparacyjną dla źródeł dźwiękowych
wykorzystywanych w utworach. Przy pracy nad rejestracją materiału
wyjściowego dla owych źródeł poszukuje nietypowych punktów w przestrzeni
w celu uzyskania pożądanej „odpowiedzi akustycznej”.
Jakub Królikowski - współpracuje z wieloma muzykami
i artystami z Polski i Europy. Jest członkiem zespołów A=B=X=Y i
Kartony. Na fortepianie wykonuje muzykę improwizowaną i jazz
futurystyczny, używając strumienia świadomości. Komponuje muzykę
instrumentalną, elektroniczną i teatralną, z zamiłowaniem realizuje
działania performatywne i multimedialne,
inspirując się wzajemnymi relacjami muzyki z innymi dyscyplinami sztuki.
Współautor wielu działań artystycznych z pogranicza muzyki, visual art i
tańca.
Olga Beyga - w 2014 r. ukończyła grafikę na
Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Zdobyła nagrodę z animacji pt.
KOTSUMPZJONIZM na Interference Festival w Gdańsku. Od 2014 studiuje
Media Interaktywne i Widowiska na UAM. Obecnie działa na przestrzeni
grafiki, scenografii, wideo i malarstwa.