CYFROWI TUBYLCY MUZYKI \ wykład Moniki Pasiecznik
- TypRezydencje artystyczne
- MiejsceHol Balkonowy
- Godzina g. 18
- Data 2.04.2016
REZYDENCI W REZYDENCJI 2016
Sebastian Dembski, projekt SONUS CASTELLI. TOŻSAMOŚĆ ROZEGRANA
W 2001 roku Mark Prensky, amerykański badacz mediów i internetu, opublikował artykuł zatytułowany „Digital natives, digital immigrants”. Użył w nim po raz pierwszy terminów „cyfrowi tubylcy” i „cyfrowi imigranci” dla opisania dwóch grup pokoleniowych, odmiennie funkcjonujących we współczesnej usieciowionej rzeczywistości. Choć nie było wtedy jeszcze Facebooka, YouTube’a ani Skype’a (wszystkie powstały w 2004 roku), naukowcowi udało się przewidzieć i opisać ich fenomen społeczny. Trafność diagnoz Prensky’ego spowodowała, że zaproponowane przez niego określenia weszły do międzynarodowego słownika współczesnej nauki o społeczeństwie. Ostatnio zwrot „cyfrowi tubylcy” trafił też do zagranicznej publicystyki muzycznej i został połączony z pokoleniowymi i estetycznymi zmianami. Na najważniejszych festiwalach muzyki współczesnej w Europie pojawili się młodzi kompozytorzy, którzy inaczej niż ich poprzednicy posługują się technologiami.
Monika Pasiecznik - krytyczka muzyczna i kuratorka, felietonistka „Odry”. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim i teorii muzyki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Publikuje w takich fachowych czasopismach muzycznych, jak „Glissando” (Polska), „Dissonance” (Szwajcaria), „Neue Zeitschrift für Musik” (Niemcy), „MusikTexte” (Niemcy), „Positionen” (Niemcy), „World New Music Magazine” (Belgia). Autorka książki „Rytuał superformuły” o Karlheinzu Stockhausenie (Krytyka Polityczna 2011) oraz współautorka (wraz z Tomaszem Biernackim) zbioru esejów o współczesnych operach „Po zmierzchu” (Krytyka Polityczna 2012). W latach 2012-2014 prowadziła seminarium „Muzyka XX i XXI wieku” na podyplomowych studiach Wiedza o kulturze w IBL PAN. Jej najnowsze projekty kuratorkie to: Festiwal Kwadrofonik (2015), Rewolucja cyfrowa muzyki (2015) oraz Karkowski/Xenakis (2015-2017). Tłumaczka polskiego wydania książki Harry’ego Lehmanna „Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki” (Fundacja Bęc Zmiana 2016). Mieszka w Warszawie.
Sebastian Dembski - akustyk architektoniczny, autor muzyki do filmów, spektakli oraz instalacji artystycznych. W swojej pracy posługuje się magnetofonami szpulowymi, które poza funkcją rejestrującą przyjmują rolę preparacyjną dla źródeł dźwiękowych wykorzystywanych w utworach. Przy pracy nad rejestracją materiału wyjściowego dla owych źródeł poszukuje nietypowych punktów w przestrzeni w celu uzyskania pożądanej „odpowiedzi akustycznej”.