
ZAMEK Z KSIĄŻEK \ Laboratorium natury – warsztaty dla nauczycieli
-
TypLiteratura
-
MiejsceScena Nowa
-
Godzina g. 16
-
Data 6.06.2017
-
Informacja o wejściówkach wstęp: zapisy na www.odnpoznan.pl
LABORATORIUM NATURY. WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI
zapisy: www.odnpoznan.pl/produkt,pl,konferencje,309.html
SPOTKANIE Z PRZEMYSŁAWEM CZAPLIŃSKIM, JOANNĄ BEDNAREK I DAWIDEM GOSTYŃSKIM, autorami książki „Wspólny świat. Natura i literatura. Przewodnik dla nauczycieli i uczniów szkół średnich”.
Gdyby w „Panu Tadeuszu” policzyć sceny, w których pojawiają się wątki myśliwskie, okazałoby się, że celny strzał na polowaniu jest równie istotny, co zaangażowanie w narodowe wyzwolenie. Przypadek Frankensteina to nie tyle historia szalonego naukowca, ogarniętego obsesją ożywiania martwych tkanek, ale opowieść o tym, że prawdziwe ożywianie i uśmiercanie odbywa się w relacjach międzyludzkich. Z powieści Żeromskiego wyczytać można inne niż dotychczas przedwiośnie nowoczesności: nie kształtowaną przez ideę „szklanych domów” Polskę ładną, jakby z IKEI wziętą, lecz uformowane poprzez reguły biopolityczne ciało zbiorowe nie budzące wstrętu.
Czytając Ferdydurke odkrywamy, że Józiowi natura jawi się jako monstrum. Uważna lektura pozwala zrozumieć „Jądro ciemności”Josepha Conrada jako dialog dwóch rzek...
Taka lekturowa podejrzliwość, nieustanne myślenie w kategoriach „nie tyle” albo „nie tylko”, stała się impulsem dla powstania książki „Wspólny świat. Natura i literatura. Przewodnik dla nauczycieli i uczniów szkół średnich”. Jest to propozycja przeczytania licealnego kanonu – od antyku do współczesności, od Sofoklesa do Tokarczuk – z perspektywy ekokrytyki.
Autorzy – Przemysław Czapliński, Joanna Bednarek, Dawid Gostyński – rozszczelniają granice teoretyczne, dbając o użyteczność interpretacji dla szkolnej dydaktyki. Publikacja nastawiona jest na maksymalną funkcjonalność: obok tekstów interpretacyjnych zawiera wyjaśnienia dotyczące teorii ekokrytyczych oraz słownik podstawowych pojęć.
LABORATORIUM NATURY będzie zaproszeniem do wspólnego namysłu nad innym czytaniem – przywracającym życie literaturze i kierującym literaturę ku życiu.
współpraca: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz IFP UAM