Antoni Gaudí / 5.03-3.07.2022
Antoni Gaudí to jedna z najwybitniejszych, najbardziej rozpoznawalnych i podziwianych postaci w historii sztuki.
Genialny architekt,
wizjoner, „czarodziej architektury”. Jego modernistyczne, wręcz rewolucyjne koncepcje architektoniczne i wyjątkowy talent –
wzbudzały i nadal wzbudzają – ogromne emocje. Na wystawie prezentujemy ok. 150 eksponatów (plany, makiety, rysunki, rzeźby, meble,
elementy architektoniczne, ceramikę, fotografie, wideo, mapping), pochodzących
z kolekcji hiszpańskich instytucji publicznych oraz prywatnych.
Jest to pierwsza w Polsce, największa
w Europie tak obszerna prezentacja dokonań hiszpańskiego architekta.
Zapraszamy na wędrówkę po zadziwiającym
świecie Gaudíego: od projektu spółdzielni La Obrera Mataronense przez Pałac Güell i domy Calvet,
Batlló oraz Milà
aż do świątyni Sagrada Família, jego najbardziej znanego dzieła.
kuratorka: Charo Sanjuán Gómez
___
Organizatorzy: Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, Miasto Poznań, Aurea Cultura i Art
Patronat honorowy: Ambasada
Hiszpanii w Polsce, Prezydent Miasta Poznania,
Partnerzy wystawy: Veolia, NH Poznań
Patroni medialni: RMF Classic, Anywhere, WTK, epoznan.pl, Radio Afera, Onet
___
Grafika z identyfikacją wizualną wystawy. Na żółtopomarańczowym tle, w centralnym
punkcie, zarys jednego z najbardziej znanych projektów Gaudíego: Sagrady Familii. Na nim duży biały napis: Gaudí.
Na zwieńczeniu jednej z wież znajduje się imię architekta. Po prawej
stronie daty trwania wystawy, a z boku po lewej stronie nazwisko autorki
identyfikacji, Ewy Hejnowicz.
© Foundation Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família / Pep Daudé
Program towarzyszący
Program towarzyszący realizowany w trakcie wystawy „Antoni Gaudí” opiera się o cztery moduły tematyczne. W każdym z nich chcemy zwrócić uwagę na inny aspekt twórczości tego artysty, umożliwiając tym samym szerokiej widowni pogłębiony kontakt z jego dziełami.
Bloki te oparte są o eksperckie i popularnonaukowe wykłady towarzyszące wystawie. Poza tradycyjnymi spotkaniami proponujemy możliwość uczestnictwa w warsztatach oraz zwiedzaniach.
Program towarzyszący przybliża przede wszystkim ideę wystawy i unikatowość
sztuki Gaudíego. Wychodzimy poza opisy wystawy i osadzamy ją w szerszym
kontekście kultury, sztuki i architektury europejskiej. Pochylamy się nad
kontekstami prac Gaudíego, nad pytaniami i wątpliwościami, jakie mogą się
pojawiać. Badamy fenomen Barcelony: miasta, w którym działał Gaudí oraz historyczne źródła jego inspiracji. A w końcu
przyglądamy się współczesnej spuściźnie artysty oraz temu, czego dziś możemy
się od niego nauczyć.
Moduły:
1/ W jakim świecie tworzył Gaudí? / 5.03.–7.04.
Pierwszy wątek programu jest poświęcony przede wszystkim kontekstowi twórczości Gaudíego. By spojrzeć na twórczość jednego z największych architektów XX wieku, należy spojrzeć również na innych projektantów oraz ich koncepcje na urbanistyczny rozwój miasta, ale też na Katalonię i konflikty kulturowe, jakie miały miejsce w tym regionie. Stanowić to będzie dla nas punkt wyjścia do rozmowy o ponadczasowości Gaudíego jako twórcy.
2/ Architektura i urbanistyka / 8.04.–28.04.
Zasadniczy wątek architektoniczny wystawy rozszerzymy o kilka aspektów. Podczas pierwszego ze spotkań tego modułu poznamy bliżej Gaudíego jako projektanta form użytkowych. Drugie spotkanie przybliży postać architekta Stanisława Niemczyka, nazywanego „polskim Gaudím” i pomoże zagłębić się w temat poszukiwania sacrum w architekturze. Wystawa towarzysząca w Holu Wielkim, pt. „Projekt Zamek”, prezentująca rysunki projektowe gmachu, w którym mieści się CK ZAMEK, będzie z kolei lokalnym odwołaniem do pokazywanych na głównej wystawie obiektów związanych z Gaudím.
3/ Organiczne inspiracje / 29.04.–8.06.
Ten moduł ma na celu ukazanie podobieństw pomiędzy tworami natury a pomysłami architektów. Będziemy mówić między innymi o pajęczych sieciach, gniazdach termitów, muszlach ślimaków i wyroślach. Świat organicznej inspiracji przybliży także wystawa towarzysząca w Holu Wielkim Zamku – „Istota piękna” (30.04.-3.07.). Pozwoli ona zobaczyć powiązania między sztuką a naturą, jednocześnie przybliżając bogactwo form i barw przyrody.
4/ Barcelona: miasto – mit / 9.06.–3.07.
Ostatni moduł dotyczy Katalonii, Barcelony oraz, ogólniej, przestrzeni miejskiej traktowanej jako obiekt turystyczny. Moment, w którym budynki i całe krajobrazy miejskie przestają być przestrzenią użytkowaną głównie przez mieszkańców, a stają się przestrzenią turystyczną, jest ogromnym wyzwaniem dla współczesnych miast. Mówi się o Barcelonie jako o mieście-micie, ale też jako o ofierze własnego sukcesu. W tym module korzystamy z letniej pory, wychodząc w zielone przestrzenie miejskie i przyglądając się im z perspektywy Gaudíego –projektanta parków. Poruszymy też wątek współczesnych napięć na linii Katalonia – Hiszpania.
Wystawy towarzyszące
By nadać zarówno wystawie Antoniego Gaudíego kontrapunkt, jak i
szerszy kontekst,
w trakcie jej trwania pokazujemy kolejno dwie otwarte ekspozycje w
ogólnodostępnej przestrzeni Holu Wielkiego Zamku.
„Projekt Zamek”
23.02.-27.04. Hol Wielki / wstęp
wolny
Koncepcja budowy poznańskiej rezydencji
cesarza Wilhelma II urzeczywistniła się w 1910 roku. Od czasów cesarskich
neoromański zamek wielokrotnie zmieniał gospodarzy i przez dziesięciolecia
napełniany był nowymi funkcjami, przekształcany konstrukcyjnie, formalnie
i symbolicznie, zarówno w rzeczywistości, jak i w wyobraźni. Zapisem tych zmian
są rysunki
i modele architektoniczne. Dawne i całkowicie aktualne. Szkice koncepcyjne,
rysunki budowlane i wykonawcze, inwentaryzacje, schematy funkcjonalne, wizualizacje.
Malowane akwarelą, rysowane piórkiem, kreślone na kalce, budowane z gipsu,
renderowane
w programach 3D. Pokazany na wystawie wybór projektów to okazja do przyjrzenia
się warsztatowi pracy pokoleń architektów oraz zrozumienia czego od zamku
oczekiwano dawniej, a czego oczekujemy dzisiaj.
Kuratorka: Maria Fenrych
Aranżacja: Maria Fenrych, Wojciech Luchowski
Konsultacja merytoryczna: Janusz Pazder, Maciej Szymaniak
Grafika: Ewa Hejnowicz
„Istota piękna”
30.04.–3.07. Hol Wielki / wstęp wolny
Wystawa ma na celu przedstawienie powiązań świata przyrody ze sztuką. Prezentowane zdjęcia owadów, zarówno z Polski, jak i świata, pozwalają w pełni docenić niezwykłe twory natury. Barwy, formy i kształty obecne w przyrodzie stawały się źródłem inspiracji dla artystów i architektów. Do wystawy podejść można dwojako. Jednym aspektem jest estetyczna przyjemność płynąca z podziwiania efektownych fotografii. Lektura rozbudowanych opisów pozwoli natomiast poszerzyć wiedzę o prezentowanych pięknych istotach oraz o kontekstach artystycznych, w których mogą występować. Te interdyscyplinarne teksty przygotowali wspólnie biolog i historyczka sztuki.
Kuratorka: Agata Miatkowska-Gołdyn
Fotografie: Bogusław Daraż
Koncepcja, teksty i opieka merytoryczna: dr hab., prof. UAM Rafał Bernard (wątki przyrodnicze), dr Agata Miatkowska-Gołdyn i dr Dorota Żaglewska (wątki artystyczne)
Warsztaty ceramiczne
Na warsztaty ceramiczne zapraszamy zarówno dzieci, młodzież, jak i dorosłych.
Warsztaty te mają charakter plastyczny i praktyczny, a w ich trakcie uczestnicy
samodzielnie zrealizują wybrane obiekty ceramiczne. Gaudí znany był również z
niezwykle pięknych i estetycznych form znanych jako trencadís. Praca tego typu
wymaga czasu i umiejętności, dlatego warsztaty będą realizowane dla
ograniczonej publiczności, która swoje obiekty wykona podczas dwóch (w
przypadku dzieci) lub trzech (dla dorosłych) spotkań, stanowiących całość
kilkugodzinnych warsztatów.
Prowadząca: Dorota Piekarczyk
„Jaszczury Gaudíego” – warsztaty dla dzieci 7-11 lat
12.03. (spotkanie 1), 19.03. (spotkanie 2)
g. 15-17.30 Pracownia Ceramiki i Rzeźby, sala 21 / bilety: 35 zł
W ramach warsztatów odwiedzimy wystawę, by przyjrzeć się pracom Gaudíego, zrobić szkice i rysunki. Następnie ulepimy słynne figury jaszczurów, by na kolejnych zajęciach pokryć je kolorowymi glazurami. Prace dzieci wyschną i będą wypalane w piecu ceramicznym. Na drugim spotkaniu wykonamy projekty kolorystyczne figur. Pokryjemy jaszczury kolorowymi glazurami. Prace będą ponownie wypalane i rozdane uczestnikom.
„Kompozycja kaflarska” – warsztaty dla dzieci 12-15 lat
2.04. (spotkanie 1), 9.04. (spotkanie 2)
g. 16-18.30 Pracownia Ceramiki i Rzeźby, sala 21 / bilety: 35 zł
W ramach warsztatów odwiedzimy wystawę, by przyjrzeć się pracom Gaudíego, zrobić
szkice i rysunki. Zaprojektujemy ozdobny kafel inspirowany kaflami Gaudíego,
następnie ulepimy go z gliny. Prace wyschną i będą wypalane w piecu
ceramicznym. Na drugim spotkaniu wykonamy projekty kolorystyczne kafli.
Pokryjemy je kolorowymi glazurami. Prace będą ponownie wypalane i rozdane
uczestnikom.
„Mozaika Gaudíego” – warsztaty dla osób 16+
7.05. (spotkanie 1), 14.05. (spotkanie 2), 21.05. (spotkanie 3)
g. 16-19.30 Pracownia Ceramiki i Rzeźby, sala 21 / bilety: 35 zł
4.06. (spotkanie 1), 11.06. (spotkanie 2), 18.06. (spotkanie 3)
g. 16-19.30 Pracownia Ceramiki i Rzeźby, sala 21 / bilety: 35 zł
W ramach warsztatów odwiedzimy wystawę, by przyjrzeć się pracom Gaudíego. Zaprojektujemy wzór mozaiki. Ulepimy z gliny kafelki potrzebne do złożenia mozaiki. Prace wyschną i będą wypalane w piecu ceramicznym. Przygotujemy rozwiązanie kolorystyczne projektu. Elementy mozaiki pokryjemy kolorowymi szkliwami. Następnie prace będą wypalane w piecu ceramicznym. Zmontujemy mozaikę na specjalnie przygotowanym podkładzie stolarskim. Położymy fugę i wykończymy mozaikowy obraz.
Wykłady i spotkania
Maciej Szymaniak: „Architektura i urbanistyka
Barcelony: w jakim kontekście tworzył Gaudí?”
17.03, g. 18.30, Hol Balkonowy / bezpłatne wejściówki
Barcelona przełomu wieków XIX i XX to dynamicznie zmieniający się
i powiększający organizm miejski, projektowany, przebudowywany i dekorowany
przez największych architektów i artystów epoki. Aby lepiej zrozumieć twórczość
Gaudíego, przyjrzymy się ramom urbanistycznym, w jakich tworzył, z planem
przebudowy miasta Ildefonsa Cerda’y na czele. Dzieło Gaudíego osadzimy też w
kontekście działań współczesnych mu twórców, takich jak Josep Puig i Cadafalch
czy Lluís Domènech i Montaner. Przyjrzymy się, w jak różny sposób czerpali oni
z tych samych wpływów ideowych i stylistycznych, tworząc własne odmiany tego,
co nazywamy secesją, neogotykiem czy modernizmem.
Prof. Alfons Gregori: „Katalonia w czasach Gaudíego: modernizacja, kryzys
hiszpańskości i konflikty społeczne”
24.03, g. 18.30, Hol Balkonowy / bezpłatne wejściówki
W wykładzie przedstawiona zostanie sytuacja
polityczna, społeczna i kulturowa w Katalonii od drugiej połowy XIX wieku aż po
lata 20. kolejnego stulecia, czyli w okresie, w którym żył
i tworzył Antoni Gaudí. Przedmiotem omówienia staną się: projekt modernizacji
podjętej przez katalońską burżuazję, kryzys hiszpańskości jako patriotyczna
cecha legitymizująca integrację obszarów o różnych kulturach i językach oraz
najistotniejsze konflikty przejawiające się w różnych dziedzinach życia
społecznego w Katalonii i Hiszpanii. Zasadniczym celem wykładu jest ukazanie
ścisłych związków łączących dzieło słynnego architekta z wydarzeniami, jakie
rozegrały się w jego czasach.
Dr Witold Burkiewicz: „Architektoniczne
dzieła Gaudíego – ponadczasowe
piękno”
31.03, g.
18.30, Hol Balkonowy / bezpłatne wejściówki
Bohaterami spotkania będą trzy najbardziej wybitne realizacje Antonio
Gaudíego y Cornet zrealizowane na obszarze barcelońskiego Ensanche w kontekście
założeń Planu Cerdá z roku 1859: Casa Calvet, Casa Batllo y La Pedrera (Casa Mila). Są to przykłady inspirowanego
Naturą piękna, zarazem racjonalnego, jak i ponadczasowego.
Prof. Barbara Łuczak: „Trzy zbliżenia na
literaturę katalońską”
7.04, g. 18.30, Hol Balkonowy / bezpłatne
wejściówki
Podczas wykładu przedstawimy ogólną panoramę dziejów literatury
katalońskiej oraz zastanowimy się nad specyficznymi cechami jej rozwoju.
Przywołamy trzy momenty szczególnie istotne dla historii tej literatury:
średniowiecze będące czasem spektakularnego rozkwitu, okres modernizmu
przypadający na przełom wieków XIX i XX, czyli epokę, w której żył i tworzył
Antoni Gaudí, oraz drugą połowę ubiegłego stulecia. Omówienie tej tematyki
stanie się również okazją do przedstawienia wybranych przekładów literatury katalońskiej
na język polski.
Maciej Szymaniak: „Antoni Gaudí – projektant form
użytkowych”
21.04, g. 18.30, Hol Balkonowy / bezpłatne wejściówki
Gaudí – architekt to
jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów europejskich przełomu XIX i XX
wieku. A Gaudí – projektant, designer? Czy w tej dziedzinie był oryginalnym wizjonerem czy
też doskonale wpisywał się w europejskie trendy swojej epoki? Podczas wykładu
przyglądać będziemy się formom użytkowym zaprojektowanym przez Gaudíego
i naniesiemy je na siatkę podobnych zjawisk w na naszym kontynencie.
Spotkanie wokół filmu „Niemczyk – ostatni buntownik architektury”
28.04, g. 18.30, Sala Kinowa / bezpłatne
wejściówki
Film „Niemczyk – ostatni buntownik architektury” poświęcony jest
Stanisławowi Niemczykowi, twórcy niezwykłych kościołów, architektowi zwanemu
„polskim Gaudím”. Seansowi w Kinie Pałacowym towarzyszyć będzie spotkanie z
przedstawicielami projektu „Architektura VII dnia”. To wyjątkowe wydawnictwo
jest kompleksowym kompendium wiedzy i analiz na temat architektury polskich
kościołów budowanych po 1945 roku.
W oficjalnie niesprzyjającym systemie politycznym zbudowano ponad 3700 obiektów
sakralnych, często bardzo odważnych stylistycznie, a skala i forma zjawiska
jest światowym ewenementem.
Dr hab., prof. UAM Rafał Bernard: „Czytanie piękna – ważki i ich owadzi
krewni”
7.05, g. 11, Sala Audiowizualna / bezpłatne
wejściówki
Piękno przyrody zawsze pociągało człowieka, zapewniając najwyższe
doznania i inspirując twórczość. Zapraszamy na wyprawę w świat istot pięknych –
ważek i ich owadzich krewnych. W świat barw i form, które są piękne same w
sobie, ale także przez to, czemu służą. Ta urokliwa, sensowna całość jest
istotą ich piękna.
Agata Miatkowska-Gołdyn: „Natura (w) Zamku” – spacer
14.05, g. 16, Hol Balkonowy / bezpłatne
wejściówki
Spacer w przestrzeniach Zamku pozwala odkryć w kamiennych i drewnianych wnętrzach wątki żyjącej natury. Owady, rośliny, zwierzęta w formie realistycznej lub symbolicznej to odwołania do świata pól, lasów i łąk. Dlaczego znalazły się w Zamku i dlaczego przybrały właśnie takie formy? Oprowadza zamkowa przewodniczka.
Dr hab. Bartłomiej Gołdyn: „Świat muszli i ich
mieszkańców”
14.05, g. 17, Hol Balkonowy / bezpłatne wejściówki
Mięczaki i ich muszle od
zawsze inspirują ludzką wyobraźnię. Wykład odpowie m.in na pytania: na ile
„architektoniczne” wynalazki mięczaków porównywalne są do tego, co zobaczyć
możemy w naszych budowlach? Jak duże jest bogactwo dostosowań w morfologii
muszli u mięczaków występujących w różnych środowiskach i jaki ewolucyjny sens
za nimi stoi?
Dr Jacek Wendzonka: „Architektura na sześciu
nogach”
14.05, g. 17, Hol Balkonowy / bezpłatne wejściówki
Społeczeństwa owadów powstały w wyniku ewolucji kilkukrotnie i
niezależnie. Każda z grup owadów społecznych ma inne patenty na tworzenie
różnego rodzaju konstrukcji i budowli. Służą do zapewnienia bezpieczeństwa,
ochrony zapasów czy poprawy warunków życia. Od prostych korytarzy i komór w
ziemi, przez duże mrowiska i gniazda szerszeni po wentylowane termitiery
wysokości domów. Historia użycia wosku, papieru i organicznego cementu.
Agata Miatkowska-Gołdyn: „Natura (w) Zamku” – spacer
21.05, g. 16, Hol Balkonowy / bezpłatne
wejściówki
Spacer w przestrzeniach Zamku pozwala odkryć w kamiennych i
drewnianych wnętrzach wątki żyjącej natury. Owady, rośliny, zwierzęta w formie
realistycznej lub symbolicznej to odwołania do świata pól, lasów i łąk.
Dlaczego znalazły się w Zamku i dlaczego przybrały właśnie takie formy?
Oprowadza zamkowa przewodniczka.
Dr hab., prof. UAM Paweł Szymkowiak: „Przez pryzmat pajęczej sieci”
21.05, g. 17, Hol Balkonowy / bezpłatne
wejściówki
Na wykładzie słuchacze będą mogli dowiedzieć się o możliwościach jakie
stworzyła natura poprzez obdarzenie pająków bardzo precyzyjnym mechanizmem
przędzenia czyli wytwarzania nici służących tym zwierzętom do tworzenia sieci
łownych, kokonów, umożliwiających proces rozmnażania, linienia oraz biernej
dyspersji powietrznej (babie lato). Przedstawione zostaną przykłady różnych
gatunków pająków oraz konstrukcji przestrzennych, jakie te zwierzęta potrafią
stworzyć. Między innymi będzie można się dowiedzieć o gatunku, który przędzie
najbardziej wytrzymałą sieć łowną na świecie, której trwałość i wytrzymałość
przewyższa najbardziej odporne na działanie czynniki fizyczne, syntetyczne
materiały jakie wynalazł człowiek. Na wykładzie pojawią się też odniesienia do
systemu powstawania przędzy oraz właściwości biochemiczno-fizycznych tego
unikalnego naturalnego biomateriału. Niezwykle istotnym zagadnieniem są
możliwości wykorzystania pajęczego jedwabiu, w różnych aspektach działalności
człowieka. Pojawią się więc zagadnienia związane z zastosowaniem przędzy w
medycynie, przemyśle tekstylnym, farmakologii i przemyśle kosmetycznym. Autor
podejmie też zagadnienie naśladownictwa natury w życiu człowieka.
Dr Wiktoria Szydło: „Żywy dom na liściu, czyli
wyrośla roślinne”
21.05, g. 17, Hol Balkonowy / bezpłatne
wejściówki
Wiele owadów potrafi budować dla siebie gniazda lub domki z
różnego rodzaju materiałów. Niektóre owady i roztocze poszły o krok dalej –
budulcem ich domów jest żywa tkanka roślinna. Zaskakujące kły, intrygujące
wypustki i maleńkie jabłuszka na powierzchni liści – tak mogą wyglądać owe
struktury mieszkalne, nazywane wyroślami. Roślina wytwarza je w odpowiedzi na sygnał wywołany żerowaniem lub składaniem jaja przez owady i roztocze.
Roślina poprzez wyrośle, poza funkcją „mieszkalną”, zapewnia składniki odżywcze
dla swoich lokatorów. Jest to fascynujący przykład manipulacji architekturą
rośliny przez zwierzęta. Podczas wykładu zobaczymy przykłady wyrośli, które
można powszechnie zaobserwować, oraz dowiedzieć się więcej o tym, jak powstają.
Kalina Błażejewska: „Dlaczego Katalonia chce
niepodległości?”
9.06, g. 18.30, wykład online
11 września 1924 roku, w dniu katalońskiego święta narodowego,
72-letni Antoni Gaudí trafił do aresztu. Powodem było używanie języka
katalońskiego w dyskusji z hiszpańskim policjantem, broniącym mu wstępu do
kościoła na rocznicową mszę. Po wyjściu na wolność Gaudí miał powiedzieć przyjacielowi:
„Zapytali mnie, czy nie umiem mówić po kastylijsku,
a ja odpowiedziałem, że umiem, ale nie mam ochoty i nie będę, ze względu na ich
agresję wobec Katalonii”. Blisko sto lat później Katalończycy wciąż trafiają do
aresztów za okazywanie nieposłuszeństwa hiszpańskiej władzy. Opowiemy, na czym
polega ich odrębność, jakie są dzieje ruchu niepodległościowego i jak wygląda
liberalno-lewicowy nacjonalizm. A także jak Barcelona, rządzona przez
katalońskich przeciwników niepodległości, odnajduje się w konflikcie władz
Katalonii z władzami Hiszpanii.
Kalina Błażejewska: „Miasto w cieniu Sagrady,
czyli trudny spadek po Gaudím”
23.06, g.
18.30, wykład online
Niezwykłe budynki Gaudíego są dla Barcelony błogosławieństwem i
przekleństwem.
Z początku szokujące, z biegiem dekad stały się nie tylko klasyką katalońskiego
modernizmu, ale też wizytówką miasta i magnesem na turystów. Dziś nie można
nawet swobodnie przejść w ich okolicy, bo zawsze otoczone są tłumem
zwiedzających. Zostawiają oni w mieście pieniądze, ale zabierają przestrzeń,
ciszę i wygodę. Napędzają spekulację na rynku nieruchomości i zmuszają
mieszkańców do wyprowadzki na obrzeża. Ile Barcelona zarobiła,
a ile straciła na Gaudím? Jak samorząd próbuje naprawić to, co popsuła masowa
turystyka?
I z czego miasto byłoby słynne, gdyby nie genialny architekt?
Agata Zachariasz: „Park publiczny w mieście z
perspektywy historycznej i współcześnie”
30.06, g. 18.30, wykład online
Podczas wykładu przyjrzymy się takim zagadnieniom, jak XIX-wieczny
ruch parkowy – element i system, mody i tendencje w projektowaniu parków, a
także dziełu Gaudíego, jakim jest park Güell. Sprawdzimy również, jakie nowe
wyzwania stoją przed współczesnymi parkami miejskimi.
Dostępność programu
Duża część programu towarzyszącego jest dostępna dla osób g/Głuchych oraz słabosłyszących: część wykładów jest opatrzona tłumaczeniem na PJM, zaś wszystkie nagrane wykłady są opatrzone napisami. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowaliśmy na wystawie obiekty dotykowe oraz audiodeskrypcje. Przedprzewodnik pozwoli komfortowo doświadczyć wystawy osobom ze spektrum autyzmu. Osoby mające trudność w poruszaniu się będą mogły skorzystać z mobilnych siedzisk służących również jako podparcia. Całość wystawy zrealizowana jest w przestrzeniach nie posiadających progów lub wąskich przejść utrudniających poruszanie się na przykład osobom na wózkach.