Centrum Kultury Zamek

OPROWADZANIE KURATORSKIE po wystawie | Marek Wodzisławski UMGEBUNG


OPROWADZANIE KURATORSKIE 

Ptaki z rodzaju altanników używają owoców, piór i błyszczących obiektów, by strojąc swoje altany, zwabić partnerki. Robią to, mimo że nie mają ubytków, które wymagałyby pozacielesnych uzupełnień. Dążą jednak do upiększenia siebie poprzez swoją architekturę. Działanie altanników jest więc protetyczne. Protezy można postrzegać jako estetyczną reorganizację i zwiększanie możliwości. Przedłużenia te przywracają funkcjonalność ciała. Stają się one integralne, tworząc organiczną, choć częściowo sztuczną, całość. 

Protezami posługują się wszystkie ciała. Pozyskując przedmioty-suplementy, wcielają je w siebie, czyniąc je organami cielesnymi. Korzystając z narzędzi, ozdób czy urządzeń, poszerzają swój potencjał. Proteza nie jest zatem jedynie uzupełnieniem ubytku, ale narzędziem wzbogacającym sposoby funkcjonowania w świecie.

Wystawa „Umgebung” koncentruje się na przedłużeniach ciała realizowanych poprzez odzież, architekturę, żywność, paliwo. Dom czy ubiór są nie tylko schronieniem/okryciem osłaniającym przed chłodem lub słońcem, lecz także formą komunikacji, kamuflażem, przestrzenią intymną czy składową ornamentu płciowego. Protetyczne przedmioty stają się użyczoną organicznością, również w ujęciu transgatunkowym. Zrywając z antropocentrycznym indywidualizmem, wystawa wskazuje na międzygatunkowe powiązania. 

Tytułowe „Umgebung” oznacza świat wokół, czyli środowisko. Wodzisławski, podążając za Elisabeth Grosz pyta, „czym jest owo zewnętrzne środowisko, ów kontekst, otoczenie, które pobudza i przekształca zamieszkujące je indywidualne i zbiorowe ciała”. Artysta zwraca uwagę na potrzebę kreatywności pojęciowej i posthumanistycznej wrażliwości. Bada granice protez i możliwość konstytuowania się na nowo. Stwarza przestrzeń do oswajania się z obcością; zaciera granice między tym, co przyrodzone, a co wybrane. Analizuje sens sztuczności w postnaturalnym świecie, stosując swoisty biorecykling. W wyniku artystycznej interwencji materiały naturalne, tkanki i biologiczne produkty uboczne przybierają formy paraużytkowe. Wodzisławski, modyfikując je, uzyskuje obiekty na pograniczu organizmu i przedmiotu; estetycznego kaprysu i zmaterializowanej filozoficznej myśli.


osoby kuratorskie: Jagna Domżalska, Kamil Gustaw Mizgala

produkcja: Jagna Domżalska, Kamil Gustaw Mizgala

wsparcie produkcyjne: Lidia Dziewulska

identyfikacja wizualna: Tocyn Berhso

WEŹ POD UWAGĘ, ŻE:

W Sali Brzozowej znajdują się ujęcia fotograficzne ukazujące nagość.

Wejście osób niepełnoletnich powinno być uzależnione od decyzji ich opiekunów(-ek).

Niektóre obiekty wykonane zostały ze spreparowanych ciał i tkanek ptaków zmarłych z przyczyn naturalnych/losowych.

Artysta pozyskał wszelkie materiały biologiczne z uwzględnieniem bezpieczeństwa ekosystemów, z wykorzystaniem własnej wiedzy specjalistycznej oraz w konsultacji z osobami eksperckimi. 


_________________________

#opisujemy

Zielone wodorosty okrywają ciało mężczyzny na zdjęciu. W górnej części grafiki, zapisane pofalowaną czcionką, tytuł wystawy, imiona i nazwiska rezydenta oraz osób kuratorskich.

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy