Centrum Kultury Zamek

Tryumf koloru. Arcydzieła grafiki francuskiej z przełomu XIX i XX wieku \z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie

10.09–11.12.2022
Sala Wystaw
oraz przestrzenie historyczne: Pokój Brzozowy, Orzechowy, Marmurowy, Hol Kolumnowy i Cesarski

Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
bilety:
25 zł (n), 20 zł (u) i 15 zł (grupowe)

kuratorka wystawy: Krystyna Kulig-Janarek | Muzeum Narodowe w Krakowie

tekst kuratorski

Українська версія
bilety

Pierre Bonnard, Lucien Pissarro, Auguste Renoir, Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Signac, Alfons Mucha. Co ich łączy? Dzieła między innymi tych wielkich twórców z fin de siècle, które stanowią podwaliny sztuki współczesnej, zobaczymy w Centrum Kultury ZAMEK już od września.

Jesień upłynie nam w atmosferze poszukiwań koloru i zagłębiania się w jego istotę. W przestrzeniach Zamku pokażemy ponad 100 prac graficznych wykonanych przez najwybitniejszych francuskich artystów z przełomu XIX i XX wieku, takich jak: Pierre Bonnard, Jules Chéret, Maurice Denis, Eugène Grasset, Henri Gabriel Ibels, Auguste Lepère, Lucien Pissarro, Pierre Puvis de Chavannes, Paul-Élie Ranson, Henri Rivière, Auguste Renoir, Paul Signac, Henri de Toulouse-Lautrec, Édouard Vuillard, Jacques Villon czy długo z Francją związanych: Georges de Feure, Alfons Mucha, Félicien Rops i Alfred Sisley.

Zbiór arcydzieł grafiki francuskiej, przechowywany na co dzień w Muzeum Narodowym w Krakowie, w większości pochodzący z kolekcji Feliksa Jasieńskiego (znakomitego kolekcjonera, darczyńcy i mecenasa sztuki), pozwoli prześledzić ewolucję zastosowania koloru w grafice, w której dotąd obowiązywał prymat czerni i bieli. Koniec wieku XIX we Francji przyniósł gwałtowny rozwój tej gałęzi sztuki, która często służebna wobec reporterskiego obowiązku czy reklamowego apetytu, zyskała nowy wymiar i charakter. Nastąpił przełom – nie tylko kalendarzowy – który przyniósł sławę peintres graveurs (malarzom-grafikom) i nobilitację grafice jako dziedzinie sztuki.

Kolekcję dzieł prezentowanych w Zamku uzupełnią m.in. plakaty z dawnych zbiorów krakowskiego Muzeum Techniczno-Przemysłowego.   

Wystawie towarzyszyć będzie bogaty program edukacyjny, na który złożą się specjalnie przygotowane
lekcje, spotkania, wykłady i warsztaty.
Program zbudowany jest wokół zagadnienia koloru, jego istoty, natury, właściwości, struktury, historii, zastosowań. W trakcie wydarzeń będziemy się skupiać zarówno na kolorze w kontekście grafik, jak i kolorów, które można dostrzec w Zamku. Podczas wykładów słuchacze i słuchaczki dowiedzą się więcej o kolorze jako zjawisku występującym w przyrodzie, zgłębią tajniki pigmentów i ich wykorzystania w grafice przemysłowej. Ponadto
poznają sposoby użytkowania koloru w kulturze masowej a także znaczenie poszczególnych barw w rozmaitych tradycjach świata.
Spotkania w formie wykładu będą poświęcone kilku wybranym przykładom – grafikom eksponowanym na wystawie. To znakomita okazja, by nie tylko poszerzyć swoją wiedzę, ale i poćwiczyć oko – tak, by nie tylko patrzeć, ale też widzieć. Będziemy sobie odpowiadać na pytanie „jak to jest zrobione”, eksplorować kwestię formy.
Cykl warsztatów umożliwi osobom dorosłym i dzieciom wypróbowanie swoich umiejętności praktycznych, nauczymy się procesu tworzenia i przenoszenia grafik na różne materiały. Natomiast lekcje skierowane do młodzieży szkolnej przybliżą świat kolorów, ich nazewnictwa i zastosowania.

Wystawę będzie można zwiedzać z audioprzewodnikiem. Taka forma poznawania ekspozycji cieszyła się ogromną popularnością w trakcie wystawy „Antoni Gaudí”. Specjalnie nagrana ścieżka dźwiękowa przeprowadzi zwiedzających przez barwny świat arcydzieł grafiki francuskiej.


___

Plakat promujący wystawę - fragment grafiki Henri de Toulouse-Lautreca Divan Japonais. Ukazana z profilu rudowłosa kobieta w czarnym stroju oraz nakryciu głowy patrzy przed siebie. W prawym dolnym rogu napisy: tytuł wystawy oraz daty jej trwania.

Przedprzewodnik do wystawy

Dla wszystkich, którzy lubią wiedzieć, czego się spodziewać w nowym miejscu opracowałyśmy przedprzewodnik po wystawie „Tryumf koloru. Arcydzieła grafiki francuskiej z przełomu XIX i XX wieku z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie”. Przedprzewodnik powstał głównie z myślą o osobach w spektrum autyzmu, ale może okazać się pomocny dla wielu odwiedzających Centrum Kultury ZAMEK. Pokazuje on najważniejsze miejsca wystawy i pomaga krok po kroku dostać się do poszczególnych sal i przestrzeni, w których pokazywane są grafiki.

Treść przedprzewodnika

Materiały w wersji łatwej do czytania i rozumienia (ETR)

Warsztaty

Druk z kamienia litograficznego – warsztaty z litografii
23.09, 7.10, 21.10, 4.11, 18.11 g. 17.30 | Pracownia Rakla (Sala 22)

prowadzenie: Kornel Ofierski
maksymalna liczba osób: 5
czas trwania pokazu: ok. 3,5 h

Przed wami intensywny wykład o tym, czym jest druk z kamienia litograficznego połączony ze wspólnym wydrukowaniem grafiki z wykorzystaniem kolorowego gradientu. Dowiecie się, co sprawia, że kamień staje się matrycą, a także jak sprawić by zatrzymał i skutecznie powielał najdelikatniejsze gesty artysty. Wyjaśnimy, czy kamień litograficzny może być kapryśny, jaki papier służy mu najlepiej, ile kopii można za jego pomocą wydrukować oraz jaki charakter prac można uzyskać. Oprócz tego omówimy zasady działania poszczególnych elementów prasy drukarskiej, przyjrzymy się różnego rodzaju farbom oraz chemii niezbędnej dla całego procesu.


Walka o kolor! – warsztaty z sitodruku
2.10, 16.10, 13.11, 20.11, 27.11, 11.12 g. 17| Pracownia Grafiki (Sala 248)

prowadzenie: Grzegorz Myćka
maksymalna liczba osób: 15
czas trwania: 60’

Czerwony, żółty, niebieski. Czy da się stworzyć grafikę przy pomocy tylko tych trzech barw, która będzie zawierać wszystkie kolory tęczy? Jakie przeciwności trzeba pokonać, żeby sprostać takiemu zadaniu? Czy jest to w ogóle możliwe? Nie będzie to łatwe starcie!

O wszystkim przekonamy się podczas warsztatów, na których poznamy technikę serigrafii i metody druku wielokolorowych obrazów. Będzie można samodzielnie wydrukować jedną z wcześniej opracowanych grafik na papierze lub dowolnym własnym materiale (koszulkach, torbach, tekstyliach) i osobiście przekonać się, czym jest walka o kolor!


Funkcja koloru w grafice warsztatowej i użytkowej w kontekście prac prezentowanych na wystawie "Tryumf koloru" - warsztat plastyczny dla dorosłych
8.10 g. 16 | Sala Prób

prowadzenie: Anna Kozłowska-Agacińska

czas trwania: 3h


Ćwiczenie projektowe z zakresu grafiki użytkowej (stosowanej) – projekt plakatu, ilustracji lub logo, z wykorzystaniem koloru, jako elementu budującego dominantę kompozycji. Warsztat poprzedzony wspólnym zwiedzaniem wystawy i wprowadzeniem w rodzaje technik graficznych i podstawowych zasad projektowania grafiki stosowanej.


SZTUKA W CIEMNO. „Kolorowanki” – warsztaty sensualne na wystawie "Tryumf koloru"
17.10 g. 17-18.30 | zbiórka przed Salą Wystaw

prowadzenie: Bartek Lis i Magdalena Skowrońska
bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie od 05.10 (liczba miejsc ograniczona)

Patrząc można wiele rzeczy nie zobaczyć. Przeoczyć, zignorować, przegapić. A gdyby tak zasłonić oczy i wyobrazić sobie kolory? Nie tylko o nich pomyśleć, ale i poczuć (tak dosłownie – własnymi kubkami smakowymi lub opuszkami palców). Zapraszamy do niecodziennego eksperymentu. Będziemy doświadczać sztuki impresjonistów i impresjonistek, tak jak to się robić powinno. W zmysłowej i sensualnej ciekawości. Dokąd to nas zaprowadzi?

Zapraszamy do udziału również osoby z niepełnosprawnościami wzroku (oferujemy asystę w dotarciu z bliskiej okolicy – kontakt: b.lis@ckzamek.pl)
Spotkanie dla osób dorosłych (16+).


Symbolika, estetyka i rola koloru w sztuce i psychologii w różnych społecznościach i kulturach świata – warsztat plastyczny dla dorosłych
5.11. g. 16 | Sala Prób

prowadzenie: Anna Kozłowska-Agacińska
czas trwania: 3h

Ćwiczenie kolorystyczne polegające na pokazaniu własnych emocji za pomocą koloru, wyrażenie i przedstawienie takich pojęć jak smutek – radość, dobro – zło, miłość – nienawiść itp. W efekcie wspólnych poszukiwań stworzymy swoistą mapę emocjonalną, powstałą w następstwie wrażeń wyniesionych z wystawy i możliwości skorzystania z wiedzy o kolorze. Warsztat poprzedzony zwiedzaniem wystawy „Tryumf koloru” oraz merytorycznym wprowadzeniem w temat warsztatu.

Wykłady

„Żółcie w Arles czyli o postrzeganiu barw”
13.10 g. 18.30

prowadzenie: prof. dr hab. Ryszard Naskręcki

„Tym, czym kolor jest na obrazie, entuzjazm jest w życiu” – pisał Vincent van Gogh. Nie tylko w malarstwie, jednej z „wiodących sztuk wizualnych”, ale także w życiu codziennym każdego z nas barwa ma ogromne znaczenie. Warto zatem zastanowić się nad odpowiedziami na następujące pytania: Dlaczego barwa tak silnie wpływa na percepcję otaczającego świata? Czy ludzie i zwierzęta postrzegają barwy tak samo? Czy barwa, będąca psychofizyczną cechą percepcji wzrokowej istnieje obiektywnie, czy jest właściwością oglądanego przedmiotu jak jego kształt czy masa? Jaka jest natura barw i czy percepcję barw można mierzyć? Jaka jest relacja pomiędzy tym, co „mentalne” i „fizyczne” w percepcji barw? Dlaczego kojarzony ze słońcem, energią i radością żółcień, nazywany był przez van Gogha „piekielnym kolorem”?  W jaki sposób upośledzenie percepcji barw wpływa na nasze postrzeganie świata i na… paletę barw niektórych malarzy?


„Kolor w papierze”

27.10 g. 18.30

prowadzenie: dr Dariusz Subocz

Spotkanie z elementami warsztatu będzie poświęcone kolorowi w strukturze papieru i na papierowych podłożach. Rozpoczniemy od krótkiej historii papieru w Azji i Europie. Przyjrzymy się stronie technologicznej produkcji papieru. Sprawdzimy, jak różne kolory zachowują się na podłożach gładkich lub fakturowych. Dowiemy się o sposobach barwienia papieru i umieszczaniu w nim pigmentów podczas działań artystycznych i konserwatorskich.


„Kolor na afisz”
17.11 g. 18.30

prowadzenie: prof. UAP dr hab. Mateusz Bieczyński

Wystawa „Tryumf koloru” to okazja do obejrzenia oryginalnych francuskich grafik, głównie litografii, powstałych na przełomie XIX i XX wieku. Część z nich to druki informacyjne, afisze i reklamy.

Podczas wykładu towarzyszącego wystawie przyjrzymy się im pod kątem funkcji, jako nośnikom treści komercyjnych, mającym zachęcać do kupowania produktów czy udziału w wydarzeniach.  Zobaczymy, jaka jest rola koloru w skupianiu uwagi odbiorcy i podkreślaniu atrakcyjności treści. Zastanowimy się także, czy schematy kompozycyjne, wytworzone w tym szczególnym momencie historycznym, gdy dopiero wykształcało się pojęcie nowoczesnej reklamy graficznej, są nadal aktualne.

„Między Wschodem a Zachodem – teoria i praktyka stosowania koloru w sztuce Europy i Azji”

1.12 g. 18.30

prowadzenie: dr Dorota Molińska

Realia współczesnego świata przyzwyczaiły nas do wszechobecności i ogromnego zróżnicowania barw. Oprócz kolorów występujących w naturze, jesteśmy otoczeni wytworami ludzkimi, które dzięki rozwojowi technologicznemu bezustannie bombardują nasze oko feerią barw i ich odcieni.

Z perspektywy historii sztuki sytuacja ta jest jednak zgoła nowym zjawiskiem. Analizując dzieła dawnego malarstwa, grafiki oraz rzemiosła artystycznego zaobserwować można jak historia rozwoju technik artystycznych oraz dostępność substancji barwiących (pigmentów) w różnych epokach i kręgach kulturowych determinowały nie tylko wygląd dzieł sztuki, ale także rozumienie ich symbolicznej wymowy. Fenomen ten jest tym bardziej widoczny, gdy porówna się bliską nam tradycję europejską z teorią i praktyką obecną w kręgach kultur Wschodu, np. Japonii lub Indii.

Wykład omawiać będzie ewidentne różnice pomiędzy kolorystyką i znaczeniem przypisywanym poszczególnym barwom w dziedzictwie tych obszarów oraz uwrażliwi słuchaczy na potencjał płynący ze świadomego odbioru dzieł powstałych w wyniku dialogu pomiędzy różnymi tradycjami artystycznymi.   

Spotkania

„Kolor lęku – o grafice Edvarda Muncha w kolekcji Feliksa Jasieńskiego”
15.09 g. 18.30 | zbiórka: przed Salą Wystaw

prowadzenie: dr Agata Miatkowska-Gołdyn
czas trwania: ok. 30’
bilety: 25 zł (n), 20 zł (u) + bezpłatna wejściówka (dostępna od 5.09)

Spotkanie stanowi okazję do bliższego przyjrzenia się jednej z gwiazd wystawy – grafice „Wieczór – Lęk” Edvarda Muncha. Jest ona niezwykle ciekawa zarówno w kontekście zamkowej wystawy, jak i całokształtu twórczości norweskiego artysty. Zadamy sobie pytanie o kwestie oryginalności i nowatorstwa prac graficznych Muncha, zarówno jeśli chodzi o tematykę, jak i kompozycję. Zwrócimy także baczną uwagę na kolor – jego sens, znaczenie oraz praktyczne aspekty zastosowania.

„Krzykliwe odcienie kankana. Lautreca portret nocnego Paryża”
20.10 g. 18.30 | zbiórka: przed Salą Wystaw

prowadzenie: Magdalena Dworak-Mróz
czas trwania: ok. 30’
bilety: 25 zł (n), 20 zł (u) + bezpłatna wejściówka (dostępna od 10.10)

Dzięki nowinkom technicznym w dziedzinie litografii i swobodniejszym zasadom dystrybucji reklam w końcu XIX wieku plakaty zyskały niebywałą popularność. W centrum tego zjawiska pozostawał Henri de Toulouse-Lautrec, który wyniósł projekty afiszów do kategorii sztuki. Ten ekstrawagancki arystokrata o okaleczonym ciele, przede wszystkim jednak genialny artysta potrafił, z właściwą dla siebie przekorą i nie bez cienia złośliwości, portretować życie nocne „Miasta świateł”. Zapraszamy na spotkanie przy grafice, podczas którego opowiadać będziemy o barwach, dźwiękach i postaciach z tanecznych litografii Toulouse-Lautreca.


Jak sprzedać rower?”
24.11 g. 18.30 |
zbiórka: przed Salą Wystaw

prowadzenie: Maria Fenrych

czas trwania: ok. 30’

bilety: 25 zł (n), 20 zł (u) + bezpłatna wejściówka (dostępna od 14.11)

Dla szkół

Dla uczennic i uczniów wszystkich szkół podstawowych i średnich przygotowaliśmy dedykowane dla nich lekcje. Poświęcone są one zarówno kulturze czasów Belle Époque, jak i zagadnieniu koloru – nie tylko w sztuce!

Na lekcjach uczniowie poznają słownictwo związane z kolorami i kolorystyką, sposoby oceny użycia barw w dziełach artystycznych, zobaczą efekt odwracania kolorystyki oraz poznają złożoność koloru oraz jego znaczenie dla odczuwania świata.

Wszystko w kontekście grafik impresjonistycznych i postimpresjonistycznych. Nie zabraknie także elementów warsztatowych, w czasie których uczennice i uczniowie będą mogli wykazać się kreatywnością w projektowaniu własnych plakatów w oparciu o wiedzę uzyskaną w czasie lekcji.

W celu zgłoszenia uczestnictwa w zajęciach prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny. Dane kontaktowe znajdą państwo w ulotce dostępnej po naciśnięciu przycisku „Lekcje”.

lekcje

Zwiedzanie wystawy z przewodnikiem


Na czas trwania wystawy CK ZAMEK oferuje audioprzewodniki pomagające poznać wystawę w cenie 5 zł/os. Jeśli jednak chcieliby państwo umówić się indywidualnie na zwiedzanie wystawy "Tryumf Koloru" z przewodnikiem, to istnieje taka możliwość. Standardowo zwiedzanie trwa około 60 minut i jest świetną alternatywą do audioprzewodników, w szczególności dla zorganizowanych grup.

Każdy uczestnik zwiedzania musi posiadać bilet na wystawę (normalny, ulgowy lub grupowy, jeśli w grupie jest powyżej 15 osób). Poza biletami obowiązuje opłata za przewodnika. W zależności od grupy:

Język polski lub ukraiński: 150 zł
Język angielski: 250zł
Inny język obcy: 300 zł (uwaga - CK ZAMEK w miarę możliwości jest w stanie zorganizować przewodników pracujących w innych językach, jednak wymaga to każdorazowo umówienia z wyprzedzeniem)

Grupa może liczyć maksymalnie do 30 osób.
By umówić zwiedzanie prosimy o telefon: 61 64 65 288 lub e-mail: tryumfkoloru@ckzamek.pl

Dla indywidualnych turystów polecamy również programowe zwiedzania z przewodnikiem, widoczne w poniższym kalendarium.

Data
Kategorie
Uczestnicy
Ładowanie

Tryumf koloru. Arcydzieła grafiki francuskiej z przełomu XIX i XX wieku | Zapowiedź

Autorką animacji jest Marta Baszczuk, Kreska Niebieska (https://www.facebook.com/kreska.niebieska.graphics). Film składa się z serii zanimowanych francuskich grafik, które będą prezentowane na wystawie „Tryumf koloru. Arcydzieła grafiki francuskiej z przełomu XIX i XX wieku z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie”. W pierwszej scenie znajduje się panorama ośnieżonego miasta. Nad budynkami przelatują ptaki. Następnie przenosimy się do domu, w którym siedzi starszy mężczyzna z popielatym zarostem. Za nim kot wbiega do następnego kadru. Dołącza do pozostałych czworonogów, które wpatrują się w dziewczynkę, pijącą mleko. W kolejnej sekwencji kobieta w żółtej sukience przestawia lampę. Opuszcza dłonie i następuje kolejna scena. Tym razem jest to rudowłosa kobieta ochładzająca się czarnym wachlarzem. Film kończy się planszą z logotypami.

Tryumf koloru. Arcydzieła grafiki francuskiej z przełomu XIX i XX wieku | Animacja

Autorką animacji jest Marta Baszczuk, Kreska Niebieska (https://www.facebook.com/kreska.niebieska.graphics). Na animację składają się grafiki, które można oglądać na wystawie „Tryumf koloru”. Linia narracyjna filmu składa się: z dwóch postaci, które wieczorem wpatrują się w uliczną lampę; dziewczyny w pomarańczowej sukience z rudymi włosami, która trzyma rower, na nim dostaje się do kawiarni i dołącza do znajomych; następnie pojawia się kadr z kobietą palącą papierosa. Całość kończy się planszą z logotypami.

Organizatorzy

Współpraca

Patroni medialni

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy