Centrum Kultury Zamek

MOJA MUZYKA #51 / Arras

Piotr Banasik - fortepian
Stacie Dunlop
- sopran
Agata Stabrowska
- taniec
Dobrochna Zubek
– wiolonczela


Koncert łączy muzykę ze sztukami wizualnymi tworząc polsko-kanadyjski ARRAS, realizowany we wspólnym języku dźwięku, koloru i ruchu.
Obrazy Edwarda Munch’a, Williama Turner’a i Arnolda Böcklin’a  łączą się z poezją Baudelaire’a, muzyka Karola Szymanowskiego - z archaiczną stylizacją w poezji Juliana Tuwima, a utwór Chan Kanin’a  przeistacza się w wizualną przestrzeń gestu i ruchu tancerki.

Program:
1. Witold Lutosławski: Grave – Metamorfozy: wiolonczela, fortepian 
2. Clark Ross: Les Bijoux (the Jewels): sopran, fortepian
3. Karol Szymanowski: Słopiewnie: sopran, fortepian
4. Karol Szymanowski: Dwa Mazurki: fortepian solo
5. Tawnie Olson: Le Revenant: sopran i fortepian  
6. Chan Ka Nin: Soulmate: wiolonczela, taniec
7. Norbert Palej: Kwiatek Czysty, Smutnego Serca Ucieszenie: sopran i wiolonczela (premiera)
8. Jeffrey Ryan: He's Come Home Again: sopran, wiolonczela, fortepian; (premiera)
9. Andrzej Zubek: Ej, na holi!: sopran, wiolonczela, fortepian; (premiera)


Dr. Dobrochna Zubek ukończyła Państwową Podstawową Szkołę Muzyczną (1994 r.) i Liceum Muzyczne w Katowicach w klasie wiolonczeli profesor Małgorzaty Ślęzak (2000r.) W latach 2000-2007 przebywała na stypendium w Stanach Zjednoczonych, gdzie uzyskała stopień Bachelor of Music i Master’s of Music w wykonawstwie wiolonczelowym w Towson University (Maryland) w klasie wiolonczeli prof. Cecylii Barczyk. W roku 2010 ukończyła studia podyplomowe w Konserwatorium w Wersalu we Francji.Jest laureatką licznych konkursów i festiwali, niektóre z nich to: I nagroda na Peggy-Friedman Gordon Music Competition (2003), I nagroda na Sidney Liebermann Music Competition (2004), I nagroda na Baltimore Music Club Competition (2004), II nagroda na Alexandria Symphony Scholarship Competition(2006), Dobrochna jest także finalistką międzynarodowego konkursu Kate Neal Kinley Scholarship Competitions (2007), otrzymała stypendium wiolonczelowe na festiwalu w Fontainebleau (Francja 2006) i międzynarodowym festiwalu w Dartington w klasie wiolonczeli prof. Kariny Georgian (Anglia, 2004, 2005, 2006). Od 2009 roku byla członkiem Orkiestry Symfonicznej Stanu Meksyk (Toluca) w Meksyku oraz profesorem Konserwatoirum w stolicy Stanu Meksyku. (Toluca) Obecnie skończyła doktorat na Uniwersytecie Toronto (University of Toronto) u Profesor Shauny Rolston w Kanadzie i była laureatką stypendium YoYo-Ma. Praca doktorska Dobrochny jest zatytułowana: Muzyka Meksykaoska na Wiolonczelę Solo (1962-2014) z Punktu Widzenia Wykonawcy. Jej koncerty z artystami różnych dziedzin (muzyka i taniec), połączone z improwizacją cieszą się dużą popularnością w Kanadzie. (Bridge between the Arts: Movement Towards Peace)Jak sama artystka mówi: „Fascynuje mnie integracja sztuk, ponieważ może w bardziej wyrazisty sposób przemówił do publiczności.”W ostatnich latach Dobrochna Zubek przebywała w Chinach na zaproszenie Konserwatorium w Guyiang, Konserwatorium Chengdu i Chioskiego Uniwersytetu w Hong Kongu, prezentując utwory muzyki kanadyjskiej i dając kursy mistrzowskie. W tym roku także nagrała swoją pierwszą solową płytę zatytułowaną: „Mexico-Voyage.”

Stacie Dunlop – sopran – to przede wszystkim wykonawczyni utworów muzyki współczesnej. Nie tylko brawurowo ją wykonuje, ale także aktywnie uczestniczy w jej tworzeniu, zamawiając utwory  u kanadyjskich kompozytorów, takich jak : Robert Murray Schafer, Harry Freedman, Juhan Puhm, Peter-Anthony Togni, Clark Ross, Scott Godin, Tawnie Olson, Sam Hayden oraz Paul Whitty. Jej repertuar jest bardzo bogaty i różnorodny ; sięga od pieśni, poprzez utwory wykonywane z towarzyszeniem orkiestry kameralnej,  symfonicznej aż po arie operowe. Stacie Dunlop koncertuje  głównie w Kanadzie i Wielkiej Brytanii. Jest artystką podejmującą nowe, niekonwencjonalne działania, eksperymentującą w zakresie formy jak i środków wyrazu artystycznego. Chętnie uczestniczy, a nawet sama tworzy projekty o charakterze „interdyscyplinarnym” –  koncerty, w których łączy muzykę ze sztukami wizualnymi  i  z teatrem. W 2014 roku,  wraz ze skrzypkiem Andrea Neumann, odbyła tournee po Kanadzie wykonując „Kafka Fragments” Kurtaga a także dzieło Petera Maxwell– Devis’a  „Miss Donnithorne’s Maggot”, które powstało w wyniku współpracy Opera Lyra Ottawa i Nuit Blanche Ottawa. Stacie Dunlop jest także członkiem zespołu „Muzyki Nowej” w Toronto. W listopadzie 2015 jej premierowe wykonanie „The Hands of Orlac” Scott’a Godin’a odniosło wielki sukces.  

Ostatnio  Stacie Dunlop uczestniczyła w prawykonaniach utworów takich kompozytorów jak: Norbert Palej, Laurie Redford, Adam Scime i Cecilia Livingston (w tym - premiera „Strange Flesh” Cecilii Livingston, która odbyła się w styczniu 2016).  W Polsce zadebiutowała w lutym ubiegłego roku  koncertami muzyki meksykańskiej.

Ten rok Stacie Dunlop rozpoczęła produkcją „Ertwartung” Arnolda Schoenberga i „Harvester” Aarona Gervais, które zaprezentowane były wspólnie jako dzieła koncertowe. Artystkę można usłyszeć w nagraniach dla Centrediscs:   „My Life in Widening Circles”- muzyka: R. Murray Schafer  oraz „Hymns of Heaven and Earth” – muzyka: Peter-Anthony Togni. Jej głos został opisany jako „ potężna demonstracja sztuki muzycznej połączona ze wspaniałą techniką”.

 


Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy