Centrum Kultury Zamek

MISTRZ\I UCZNIOWIE\koncert muzyki prof. Lidii Zielińskiej i jej wychowanków


Koncert poświęcony będzie jednej z najbardziej uznanych poznańskich kompozytorek, prof. dr hab. Lidii Zielińskiej i jej uczniom:
dr Katarzynie Taborowskiej,
Michałowi Janosze,
Dominikowi Pukowi
.
Na blisko godzinny koncert złożą się cztery symfoniczne utwory wymienionych artystów.

PROGRAM:
__ Lidia Zielinska „X3” na ensemble (2011) [8’]
polskie prawykonanie
__ Dominik Puk „stultifera navis” na orkiestrę (2017, rev. 2018) [8’]
__ Michał Janocha „The blue oranges” na rozszerzony fortepian i orkiestrę (2018) [14’]
prawykonanie
__ Katarzyna Taborowska-Kaszuba „Scratch” na orkiestrę (2018) [13’] – prawykonanie

WYKONANIE:
Llorenç Prats Boscà
– fortepian solo
Trans-for-Matha Ensemble pod dyr.
Michała Janochy

PROWADZENIE KONCERTU:
Małgorzata Pawłowska

Koncert organizowany jest przez Centrum Kultury ZAMEK przy współpracy Fundacji Akademii Muzycznej w Poznaniu i wsparciu Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Koncert inicjuje cykl „Mistrz i uczniowie” prezentujący sylwetki poznańskich kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu i ich studentów.

Lidia Zielińska (ur. 1953 w Poznaniu), ukończyła studia kompozytorskie pod kierunkiem Andrzeja Koszewskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Komponowała m.in. na zamówienie Polskiego Radia, „Solidarności”, Teatru Ósmego Dnia, festiwalu w Donaueschingen, Holland Dance Festival, Euro-Musik-Theater w Stuttgarcie, holenderskiej „orkest de ereprijs”, Forbidden City Chamber Orchestra, Radia Szwedzkiego, Ministerstwa Kultury Badenii-Wirtembergii, festiwalu „Warszawska Jesień”, Instytutu Adama Mickiewicza, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. Pracowała w studiach muzyki elektronicznej PWSM w Krakowie, Polskiego Radia w Warszawie, IPEM/BRT w Gandawie, EMS w Sztokholmie, Experimentalstudio des SWR we Freiburgu, ZKM w Karlsruhe i in. Uzyskała 17 nagród na konkursach kompozytorskich. Utwory Zielińskiej wykonywane były na festiwalach w kilkudziesięciu krajach Europy, Azji i obu Ameryk. W 2007 roku otrzymała nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za wybitne i wszechstronne osiągnięcia kompozytorskie.

Obecnie Lidia Zielińska jest profesorem kompozycji oraz kierownikiem Studia Muzyki Elektroakustycznej w poznańskiej Akademii Muzycznej. Przez wiele lat (1989–1992 i 2001–2010) prowadziła również zajęcia z sonologii w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.

Opublikowała wiele tekstów i wygłosiła wiele wykładów dotyczących polskiej muzyki współczesnej, muzyki elektroakustycznej, historii muzyki eksperymentalnej, ekologii dźwiękowej oraz tradycyjnej muzyki japońskiej, z którymi występowała na zaproszenia uniwersytetów w Europie, Azji, obu Ameryk, Australii i Nowej Zelandii. Prowadziła kursy letnie, warsztaty i seminaria w Polsce i za granicą. Jest jurorem, kuratorem, ekspertem i konsultantem różnych przedsięwzięć muzycznych, intermedialnych i edukacyjnych w wielu krajach Europy.

Pełni od wielu lat ważne funkcje społeczne, obecnie – wiceprezesa Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, a do roku 2013 wiceprezesa Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich. Była członkiem komisji programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1989–1992 oraz 1996–2005), dyrektorem artystycznym Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” (1989–1992), międzynarodowego festiwalu Dziecko i Dźwięk w Poznaniu, członkiem komitetu programowego Światowych Dni Muzyki MTMW w Warszawie, polsko-niemieckiego Radio_Copernicus.

Dominik Puk (ur. 1993 w Poznaniu), student kompozycji w klasie prof. dr hab. Lidii Zielińskiej na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, absolwent prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Pisze muzykę solową, kameralną, chóralną, symfoniczną a także liturgiczną. Jego kompozycje były wielokrotnie wykonywane, w tym przez uznane zespoły, m.in. Orkiestrę i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją M. Caldiego, Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją B. Michałowskiego, Sepia Ensemble, Musique Moderne oraz Polish Symphony Orchestra pod dyrekcją J. Szemeta, Zespoły (w tym orkiestry) Studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu (w tym pod dyrekcją M. Janochy), Orkiestrę Zespołu Szkół Muzycznych w Poznaniu pod dyrekcją W. Bednarka i inne. Wykonania jego utworów odbywały się w kraju i za granicą (w Chinach i na Ukrainie), a także w trakcie istotnych wydarzeń kulturalnych, jak chociażby Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, czy Festiwal Musica Moderna w Łodzi.

Laureat siedmiu nagród w konkursach kompozytorskich ogólnopolskich i międzynarodowych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rektora Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a także poznańskiego Stowarzyszenia Muzycznego Vividus. Brał udział w kursach i warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez uznanych kompozytorów, m.in. Chi Wang, Helenę Tulve czy Vyikintasa Baltacasa.

Michał Janocha (ur. 1990 w Łowiczu), student i absolwent kierunków: kompozycja (klasa prof. Lidii Zielińskiej), dyrygentura symfoniczna (klasa prof. Marcina Sompolińskiego) oraz kompozycja elektroakustyczna (klasa prof. Lidii Zielińskiej) Akademii Muzycznej w Poznaniu. Wcześniej student Politechniki Łódzkiej na kierunku Architektura i Urbanistyka. Doświadczenie dyrygenckie zdobywa nieprzerwanie od 2009 roku.

Od 2011 roku założyciel i dyrygent Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej „SONUS” w Łowiczu. Ma na swoim koncie wykonania (a także dokonanie nagrań) kilkudziesięciu utworów muzyki klasycznej oraz najnowszej, podczas koncertów założonej przez siebie orkiestry i innych zespołów, m.in. Filharmonii w Szczecinie, Filharmonii w Rybniku, Orkiestry Akademii Muzycznej w Poznaniu. W jego repertuarze znajdują się również utwory performatywne z przeznaczeniem dla dyrygenta lub dyrygentów bez orkiestry.

Jako kompozytor współpracował z takimi zespołami jak Filharmonia Poznańska, Orkiestra Musique Moderne, Orkiestra „SONUS” czy Poznańska Orkiestra Symfoniczna. Jego kompozycje wykonywane były dotychczas w Hiszpanii, Węgrzech, Czechach, Słowacji oraz podczas koncertów towarzyszących znaczącym polskim festiwalom takim jak Warszawska Jesień czy Poznańska Wiosna Muzyczna.

Stypendysta Miasta Łowicza za osiągniecia artystyczne w roku 2017.

Dodatkowo miał okazję szkolić swoje umiejętności pod okiem takich dyrygentów i kompozytorów jak: Peter Eotvos, Andrea Szigetvari, Marco Stroppa, Karlheinz Essl, Vykintas Baltakas, Ajtony Csaba, Ramon Lazkano, Gyula Fekete, Chi Wang, Sores Zsolt, Helena Tulve, Leon Botstein, Jose Maria Florencio.

Katarzyna Taborowska (ur. 1974 w Krakowie) kompozytorka i skrzypaczka. Tam ukończyła szkołę muzyczną I st. oraz Liceum Muzyczne w klasie prof. Zbigniewa Szlezera. W latach 1993–1995 uczyła się kompozycji  pod kierunkiem prof. Bogusława Schaeffera. W 2001 r. ukończyła studia kompozytorskie w klasie prof. Lidii Zielińskiej w poznańskiej Akademii Muzycznej, a w 2012 Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Teatralnej i Twórczości Audiowizualnej. Tytuł doktora sztuki otrzymała w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Brała udział w Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej, Kraków/Stuttgart; będąc stypendystką Stowarzyszenia Muzyka Centrum również w warsztatach Acanthes 2000, prowadzonych przez paryski IRCAM, Międzynarodowych warsztatach multimedialnych w Skokach oraz polsko–niemieckich warsztatach kompozytorskich 4 i 4 więcej w Genshagen.

W latach 1999–2007 była członkiem Koła Młodych, od 2008 członkiem Związku Kompozytorów Polskich, a od 2005 także Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PseME).

Jej utwory były wykonywane na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in.: Poznańska Wiosna Muzyczna, Musica Polonica Nova 2000; Biennale Sztuki dla Dziecka, Poznań 2003, 2005; Festiwal

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy